itsnara


HOME ABOUT STUFF FOLLOW DBOARD



INARAH ♡
fct's dancing machine//gfame




© Template by AtiqahJaidin
Image from TUMBLR | WHI
result
Monday, April 7, 2014 | 0 comment[s]

Assalamualaikum. Im going to be straightforward sebab sekarang ni dah tengah malam and aku dimarahi sebab tidur lewat lol.

result spm


My result is not very good. Masa announcer tu dah habis baca senarai nama orang orang yang dapat straight As, aku terus nangis haha. In a blink of an eye lepas tu semua gelabah "weh, weh jangan la nangis" Tapi aku nangis juga. Then aku terus pergi dekat mama aku cakap sorry and then dia cakap "nara, control la sikit jangan nangis" lepas tu aku stop kejap aku ambil slip and then aku terstuck sebab aku nampak abjad c+ untuk chemistry. Then nangis lagi aku boleh nampak mama aku terkejut tapi dia cool down sbb aku dah bagitau dia awal2 yang aku mmg tak yakin dengan chemist aku lepas spm dulu. Aku kumpul segala semangat untuk jumpa semua cikgu yang dapat aku jumpa untuk ckp thank you tapi aku serius sedih masa jumpa cikgu Ali. Well.. berapa ramai dapat A+ untuk subjek dia tapi aku slack juga addmaths tapi macam biasa cikgu Ali kan cheerful positif gila so dia pun rilek tapi aku still nampak dia.. kecewa dgn aku? Or perasaan aku ja? Entah, biar misteri.

Lepas tu junior2 datang tanya result and macam yang aku expect reaksi yang aku dapat bila aku cakap ada c+ "Ahh.." bersama dengan muka tak percaya. Wah perit perit perit. Lepas tu aku ambil peluang untuk tengok rakan rakan lain. Mostly gembira. Mostly ok. To be honest aku rasa kecewa tak terhingga dengan result aku, yang boleh la aku cakap unexpected. Aku larikan diri dari kawan kawan yang cemerlang sebab malu (ketawa hambar) Tapi lepas tu aku senyum lepak balik sebab habis ambil result aku, fadlin, kak pah dengan bape makan kat pantai depan sekolah. Kami ok la, boleh juga menenangkan diri satu sama lain. Pastu mak aku bawa dorang pergi terminal, aku balik rumah. Masuk bilik, aku terus nangis sampai la maghrib tiba.

Aku nangis berhari-hari. To be exact. Aku rasa macam putus asa. Dan masa tu la, something terdetik dekat hati. Untuk semua yang berada dalam keadaan seperti aku, atau lebih teruk, i fully understand you guys. Mungkin ada rasa ego sikit dekat diri kita untuk dengar encouraging words from those yang dapat result baik baik, so you might wanna spend your time dekat sini.

Bila dapat result yang tidak dijangkakan oleh diri sendiri, most of us akan mula bertanya atau berkata kepada diri sendiri.

Whats the use selama ni aku study berabis tapi still dapat macam ni? Kenapa mereka yang study lepak lepak still dapat result yang bagus padahal for nights aku tak tidur untuk study? Kalau la aku dapat yang lebih bagus kan baik.. Orang lain senang la cakap "its okay its okay" sebab dorang bukan ada kat tempat aku.


Itu yang common orang cakap. Ada yang fully redha, ada yang redha half-half (sebab terima juga result tu but still questioning why lol), ada yang mula nak mempertikaikan kebolehan orang lain yang dia tak pernah nampak ada tanda-tanda nak kalahkan dia akhirnya, ada yang berabis salahkan diri, dan pelbagai lagi ragam yang infamous lol hahaha.

Aku tiba tiba hilang idea nak tulis apa HAHAHAHAHAHAHAHA AH GILA GILA IDEA AKU MANA KAU HILAAAAAANG

God's plans tu like we all know adalah perancangan yang terbaik. If kita still dapat result yang not like we expected before padahal kita dah usaha bermati-matian sebelum ni, maksudnya mmg itu la yang patut kita dapat. Try to be positive walaupun susah. Walaupun dissapointed berabis. Whats the use if we trapped in that situation, questioning ourselves non-stop, blaming this and that sedangkan its the past? Why dont we get our chins back up and move on. Berazam untuk repay balik tangisan yang berliter liter habis masa terima result spm. Why.. should we make this one failure halang kita untuk berjaya balik. Stop that "only ifs". Stop deny benda benda yang positifkan diri kita balik. Buat apa nak cantas flowers that give its fragrance? Mana ada benda yang senang di dunia ni, kau nak buang hajat kat tandas pun susah. (what in the world it doesnt even make sense) And no, jangan cakap "senang la kau cakap sebab kau bukan dekat tempat aku" to me aku baling tulang ayam 1200km/h at a speed of light karang. Aku pun ambil masa berminggu-minggu untuk pulihkan semangat aku balik. Aku pun kena bebel oleh mama aku sebab lemah semangat sangat. Im in this situation juga.. Aku pun pertikaikan result aku.. cuma aku rasa it's not worth it to cry over this anymore. Result ni dah jadi a part of my past. Let's just.. re-evaluate life and do whats best for our future. Let's not do the same mistake anymore. And lastly, betulkanla niat belajar. Patutnya kita timba ilmu tu untuk pencipta ilmu tu sendiri. Yes, for the Almighty. May fate fares us better. Insha Allah.
©